alicestahlberg

Kategori: hälsa

halloumi with avo smash


Nämnde ju att jag och min mami skulle träna ikväll - which we did! Blir så imponerad av henne. Hon orkar så jäkla mycket och 
det är så kul att kämpa tillsammans. Det passet vi går på är Spin Intervall 60 minuter med Anso. Det är ett tufft pass. 
Alltså såhär. Jag har varit på tuffa pass, och sen har jag varit på tuffa pass. Detta är en av de tuffa. Lite av en spykänsla, men
att en orkar bara för att en pushar sig och vägrar förlora. De sista intervallerna ryser jag. Jag fryser och svettas på samma gång
och behöver hålla händerna över huvudet för att få tillräckligt med syre. Japp. Ett sånt pass är det vi snackar om. 

Hur som! Klockan 18 var vi färdigspinnade och då cyklade vi hem, duschade och fixade goaste middagen aka bilden ovanför. 
Halloumiburgare med avokadosmash och sötpotatis strips. 

Nu ska jag titta igenom lite inför min omtenta som jag har den 16e februari. Halvtaggad. Hoppas ni har en mysig
tisdagskväll älskade ni. 

work on your legs


Hej! I morse testade jag ett nytt benpass och jag gillade det! Tänkte därför att jag delar med mig av det. Puss!

1. Trappmaskin 10 min (uppvärmning) 

2. 12 X 4 sumo deadlift 

3. 10 X 4 benpress 

4. 12 X 4 höftlyft 

5. 12 X 4 leg curl 

6. 20 X 4 promenera mot sidorna med gummiband

7. 12 X 3 jumping squats på bräda 

VEGETARIAN?


Idag är ett viktigt samtalsämne! 

Det var inte fören Carro sa till mig häromdagen "Men Alice du är väl vegetarian?"  som mina tankar  v e r k l i g e n
började surra runt just det. Att vara vegetarian. 

Om vi börjar här: Från gymnasietiden hade jag mycket vänner som var vegetarianer alt. veganer. Jag har ätit kött
since always men det är nu på senare dar som jag insett vikten av att vara vegetarian och hur mycket fördelar det finns med det. 

1. Jag äter i princip alltid vegetariskt när jag själv lagar mat. Jag beställer ofta vegetariskt på restauranger
och jag tycker att ca all vegetarisk mat är god mat.

2. Jag vill själv kunna kalla mig djurvän då jag älskar djur, men det känns så himla dubbelmoralt när jag äter djur? 

3. Kött är inte bra för miljön. En mycket viktig aspekt! 

4. Med mina magproblem/IBS så mår jag mycket bättre av att äta grönt och undvika kött 
som sätter sig som en sten i magen. 

5. Visste ni att rött kött är livsfarligt? Det är en av de största faktorerna som kan orsaka cancer.

Det jag vill komma fram till är att jag funderar på att gå över till vegetariskt, helt och hållet. 
Eller åtminstone pescetarian då jag äter fisk och skaldjur. 

Den här frågan har blivit så himla viktig för mig nu när jag blivit äldre, och jag har insett vad mycket
fördelar det finns med vegetariskt. Jag mår bättre själv - samvetsmässigt samt magen!, jag stödjer inte djurproduktionen,
jag bidrar inte till att skada vår miljö på det viset och risken för sjukdomar minskar.

Nu när jag flyttar hemifrån ser jag det som ett ypperligt tillfälle. Jag behöver inte anpassa mig efter alla andra och jag
köper det jag själv vill ha hem i min lägenhet. 

Jag har inte tagit ett beslut helt och hållet ännu och det kanske inte heller måste vara ristat i sten, men 
det är mina funderingar just nu. Hur tänker ni kring vegetarisk mat? 

lunch: blueberry, oats and goji


Min minilunch idag. Istället för en vanlig, tråkig havregrynsgröt blandade jag gröten
med blåbär. Titta så fin färg den fick. 

För övrigt så är det en rätt grå och tråkig dag idag, sånt som hör söndagar till. Jag har pluggat
inför min tenta hela förmiddagen och känner nu för att hitta på något. Funderar på en liten löptur.

Ikväll har jag bara tänkt ligga och slappa nere i källaren, kolla på tusenbröder på svtplay
och äta popcorn. Behöver ladda batterierna inför en tuff kommande vecka. 
Allt gott, <3

FRUITS


Igår innan Hanne kom så fixade jag med nyttigt snacks och det var så gott. Nyttigt kan också vara gott, det bör man komma ihåg!
Det ni ser ovan är gul kiwi, jordgubbar, mandariner, extra stora jordnötter, kokoschips och torkade blåbär. 

Vi hade en så mysig kväll med prat i flera timmar. Lyssnade på bra musik, skrattade och umgicks. Så värdefull kväll med
min fina, bästa Hanne <3 

VAD FINNS I ALICE SKAFFERI?


För säkert ett halvår sedan så bestämde jag mig för att göra utrymme för mitt egna 
lilla skafferi hemma. Idag tänkte jag visa vad man kan hitta för gosaker
där i, och också mycket nyttiga och goda tips! 

Bild 1: Kikärtspasta som är glutenfri (bra för magen) + röda linser som man
kan göra så så så goda vegetariska maträtter på (ekologiskt)

Bild 2: Där har vi pastan jag nämnde i förra inlägget som är gjord på gröna ärtor, 
bovete och quiona och som även den är glutenfri (ekologiskt)

Bild 3: Längst till vänster har vi min favvosnack, lättsaltade majskakor (ekologiskt).
Den rosa påsen är barebells goda protein crips som är jättegott att ha på yoghurt,
kvarg whatevs. Nästa är världens godaste knäckemackor (TIPS)! Längst till höger har vi mitt
nyttiga godis i vardagen, om jag blir sötsugen. 

/ Alice.

TORSDAGSKVÄLL


Såhär såg jag ut innan jag cyklade till Friskis Öster. Var något svettigare när jag kom hem. 
DAMN vilket jäkla pass! Man känner verkligen i hela kroppen när man inte har kört styrka på länge.

Nu har jag precis ätit en smoothiebowl gjord på vaniljkvarg, frysta hallon och
blåbär. Tänkte börja packa väskan lite inför morgondagen men min kropp är så
trött så den nästan skriker, så det får vänta någon timme till.


Glömde förresten visa er bild på godaste salladen jag och Anna åt i veckan. Vegetarisk gjord på quornfiléer, 
sallad, broccoli, salladsost, körsbärstomater och gurka. Alltså heaven. Till efterrätt gjorde
jag en liten smoothie till oss. Så gott och man blir sådär lagom mätt. 

HALLON, GRANOLA & VANILJ


Det här är min bästa frukost, lunch, mellanmål what so ever. 
Här har ni mitt eget recept som jag nästan alltid går efter. 

- 3 matskedar vaniljkvarg 
- En skvätt kokosdryck/havredryck
- 1 dl frysta blåbär 
- 1/2 dl frysta hallon 
- 1/2 banan, fryst eller vanlig
TOPPING
Kokos, pauluns granola, chiafrön, hallon och en klick jordnötssmör. 

= DRÖM!

NÄR JAG MÅR SOM BÄST


God morgon! Vilken härlig dag att vakna upp till. Solens strålar pressade sig igenom
persiennerna i morse och jag kände verkligen att jag hade vaknat på rätt sida. 

Började dagen med intervaller på löpbandet och sedan lite fokus på magen. 
Nu har jag precis ätit frukost och det är nu jag mår som allra bäst. Efter ett hårt träningspass
där jag kört ut mig totalt, svettats, cyklat hem och duschat och är fräschare än någonsin - 
och sedan den himmelskt goda frukosten. 

Jag älskar att gå upp tidigt på morgonen, hoppa på cykeln till gymmet för att träna
med endast vatten i kroppen, och sedan kunna längta efter frukosten som väntar
där hemma. Wow. Det är den här livsstilen jag vill leva och det är här jag
och min kropp mår som allra bäst. 

Att unna sig är väldigt viktigt också, just för att jag är en gottegris och aldrig
skulle klara av att träna och äta nyttigt konstant. Jag äter nyttigt i veckodagarna
och sen när helgen kommer får jag unna mig med godsaker. Det är där jag har min
balans och det som fungerar allra bäst för att jag och min kropp ska må bra.

Vad är nyttigt för mig då? Och hur ser min kost ut?
Min typiska frukost brukar vara kvarg med müsli, ett ägg och en kopp svart
eller havregrynsgröt med varma bär + en skvätt mjölk. Självklart äter jag bröd
ibland också, men det är oftast när jag är lite stressad och ska iväg. Annars äter
jag inte så mycket bröd på veckodagarna. 

Mycket kyckling, fisk, ris, potatis och så vidare anser jag är bra mat. Givetvis
även sallad. Mycket sallad. Jag älskar ju sallad och det är en riktig fördel. 
En kvällsmat som är gjord på sallad, tomat, gurka, fetaost och en quornfilé 
eller något liknande är yumyum för mig. Jag älskar också skräpmat och sådant såklart,
men det blir ganska sällan just för att jag inte alls skulle må bra av det i en större mängd.
Men visst håller jag med om att det kan vara riktigt jäkla gott med en fet pizza ibland, 
men det är sällan och då när en väl äter det så är det smarrismaskens men sen är en
inte så sugen på det på ett tag. I alla fall inte vad gäller mig.

Alla har vi svackor och jag är inte alltid så precis och duktig med min kost och träning,
men jag försöker att sträva mot det och hålla det någorlunda regelbundet. När jag har
kontroll över min träning och kost och fortfarande tillåter mig själv att unna mig
känner jag mig på topp. Och det är där jag vill vara. Det är mitt mål.

tjugonionde maj/sjukgymnast


Hallå! Sitter proppis framför datorn efter att ha ätit halloumisallad och kört ett h e m s k t (no kidding) pass. 
Jag och carro testade ett nytt, IW norska intervaller(?) och det var de SJUKASTE intervallerna jag någonsin utsatt
mig själv för. Haha, men så skön känsla efteråt! 

Hemtentan har kommit ut och är bra mycket svårare än jag förväntat mig, men jag kämpar på. 
Imorgon ska jag försöka kötta järnet. Övrigt så var jag hos en sjukgymnast idag och nu har vi kommit fram till
varför min mage ser ut som den gör - och ja, lyckan är enorm. Äntligen vill världen mig väl. - Mitt bäckenet är
väldigt framåtlutad (röntgenbilder) vilket gör att min mage putar och min rygg har mycket svank. Det var
verkligen som att alla bitar föll på plats idag. Hon visade mig övningar som jag ska göra, hur jag ska omvänja
min kropp och vanliga hållning till en bra och stabil hållning. Hon fick mig att förstå att det kommer fixa
sig och att jag inte är fast i en kropp som jag inte känner mig helt hundra procent bekväm i. 

Jag är oerhört tacksam för att jag fick en träff med henne och hon gav mig så mycket hopp på nytt,
som jag verkligen behövde efter att ha tampats med olika människor från sjukvården i 
många månader. Hon kunde rakt upp och ner berätta för mig att jag ser ut som
jag gör på grund av ett alltför framåtlutat bäckenet och ett funktionellt "problem"
i en magmuskel - som många andra har naturligt - som jag måste stärka och träna upp. All min 
rehabträning kommer sedan leda till en naturligare hållning med mindre svank, betydligt mindre
putmage och en kropp som jag förhoppningsvis kommer känna mig mycket mer bekväm i. 
Ibland behövs det motgångar för att möta ljuset i tunneln. Jag är så glad idag och det kan ingen ta ifrån mig. 

19 dagar utan socker.


På tisdag har jag hållit på med kostschemat i tre veckor. På snart tre veckor har jag inte 
druckit annat än vatten, inte ens luktat på godis och bakverk eller rört chips, hamburgare,
skitmat och you name it. 

Mitt humör är som en som precis kommit in i puberteten. Ena dagen mår jag hur bra som 
helst, medan dagen därpå sämst i världen. Jag kan knappt fatta det själv när jag säger
att jag inte ätit något onyttigt alls på så länge. Och längre ska det bli. 

Jag är normalt sätt van vid att unna mig på helger, men nu blir det ju inte ens det. Dessutom
äter jag väldigt sällan bröd, yoghurt, bars som man köper i butik och så vidare. Det blir
mycket ägg, kvarg och sådant. Jag är så jäkla stolt över mig själv, och trots att det känns
riktigt jäkla jobbigt ibland så vet jag att det här är värt allt i hela världen. 

Jag vill bara känna mig bekväm i hur jag ser ut (uppsvälldheten på magen), må bra 
och lära känna min kropp och slutligen veta exakt vad jag klarar av och inte.

Syftet med det här inlägget var inte bara att ventilera mig utan även till er läsare. Är det
någon som har IBS eller tycker att symtomen som jag beskriver stämmer överens hos er?
Tveka inte att höra av er, jag vill hjälpa er också! 

Alice. 

lill-lördag och yrande snöflingor

Vänner! Denna dag! Pust, säger jag bara. Så skönt att äntligen kunna lägga sig i sängen efter en massa kaosartade timmar. 
Började dagen på universitetet och satt i flera timmar med min grupp för att förbereda inför seminariet. Trodde inte jag skulle
hinna med ett pass på gymmet efter denna hektiska dag men ack så fel jag hade! Började med powerwalk: 15 incline och
6.8 i hastighet i tio minuter, sedan 4 ryggövningar och 5 magövningar. Nu har jag precis kommit hem från Ica med pappa
och köpte hem Probiotika från apoteket. Talade nämligen med min dietist idag och hon sa att svullnaden borde ha lagt sig
vid det här laget beträffande uteslutandet av livsmedel, men eftersom den inte gjort det rådde hon mig att åka och köpa
Probiotika och börja testa det i samband med elimineringsfasen och se om någon förändring sker.
Det känns lite tufft just nu, när det är så mycket bollar i luften på samma gång plus att kosten inte riktigt vill hjälpa min svullnad.
Ni får tycka jag låter mesig, men det är verkligen inte kul att ständigt gå runt med en ballongmage. Ni ser inte det, men om jag
skulle ställa mig utan kläder helt avslappnad så kan jag lova att ni skulle se det.

Jag kämpar givetvis på, men det är inte jättelätt alla gånger. 

TRÄNINGSLISTA

I mina öron när jag tränar?
All musik som är hetsig och peppande. Topplistans nya pop/house-låtar brukar vara en favorit!

I min träningsväska?
Där finns det alltid en stor vattenflaska, en banan efter träning, mina marshall-hörlurar och träningsskor. 

Favoritmuskel?
Ben och axlar, lätt. 

 


Mål med träningen? 
Må bra fysiskt och mentalt och fortsätta precis som jag gör. Muskliga ben är det snyggaste jag vet. 

Favoritövning?
Oj, svår! Har ingen specifik favoritövning men om en får säga favoritpass skulle jag lätt säga cirkelgym GO. 

Favoritmat? 
Kyckling. Bästa!!!


Hur många gånger i veckan tränar du?
Genomsnittligt fem gånger i veckan. Ibland kan det bli fyra, ibland sex. Det varierar. Men jag försöker hålla mig runt fem gånger åtminstone!

Mina inspirationskällor?
Ida Warg. Tycker hon är grymt duktig och hon delar dessutom med sig av så himla mycket bra träning och kost!

Mitt bästa kosttips? 
Om jag utgår ifrån mig själv tycker jag det är viktigt med bra kost i veckorna, men att också komma ihåg att vara snäll mot sig själv och inte gå överstyr. 
Unna sig ibland också, det är jätteviktigt. 


Favoritmellis? 
För tillfället är det hallonkvarg och riskakor gjorda på chiafrön och havssalt. Alltså himmelskt!

Då tränar jag allra helst? 
På morgonen eller efter lunch. Då är det lugnast på gymmet också. Om jag inte kör pass, då dem är på eftermiddagen/kvällen.

Hälsa för mig...
är att hitta en balans mellan kost och träning, unna sig och leva ett sunt och hälsosamt liv både mentalt och fysiskt. 

För mig är träning...
Jätteviktigt! Det får mig på bra humör när jag känner mig nedstämd, det ger mig massa energi som jag behöver för
att orka med plugget och det stärker min självkänsla. Känslan efter ett riktigt hårt pass när en har duschat är den bästa känslan i hela världen. 
Really. 

 

UPDATE KOSTSCHEMA


Det har varit så mycket den här veckan att jag nästan glömt bort att jag är i full gång med kostschemat. Jag är inne på min femte dag och om jag ska
vara ärlig så var det så himla mycket lättare denna gång att dra igång, säkert för att jag fick in rutiner förra gången jag testade samt att jag nu har hjälp
och vägledning vid sidan av. Det ligger inte lika mycket tyngd på mina axlar, vilket känns lite lättare för psyket. 

Jag följer kostschemat på precis samma sätt som jag gjorde på egen hand, men denna gång är det mycket mer fokusering på även medvetet ätande,
andningsövningar, äta hyfsat regelbundna tider och tänka på att slappna av i magen - dvs inte spänna den. Det är min största utmaning, att tänka
på att vara avslappnad i magen när jag i flera år spänt den. 

Hur känns det nu då? Femte dagen? Jo, magen är inte lika orolig och betydligt lugnare. Uppsvälldheten upplever jag som densamma, något mindre
på morgonen möjligtvis. Jag har även insett hur mycket magen påverkar hur jag känner mig humörmässigt. Jag mår mycket bättre och känner mig
piggare i kroppen av att äta sådant som jag vet att min mage klarar av att jobba med. Jag känner mig även fräschare i mig själv. Det är en riktig befrielse
att slippa kramper och smärtor under dagarna från att ha drabbats av magont en gång per dag vilket också begränsat mina planer mycket. 

När jag blev ombedd att sluta med kostschemat förra gången innan jag skulle träffa min dietist fick min mage en total chock när jag återgick till
min vanliga kost. Jag mådde dåligt. Alltså. Fruktansvärd knip, smärtor och uppsvälldhet. Det fysiska leder till obehag i hela kroppen och även
psykisk instabilitet, för mig i alla fall. 

Så sammanfattningsvis vill jag säga att jag mår jättebra av att ha börjat med kostschemat igen, både fysiskt och mentalt. Jag är spänd på att se 
vad som kommer hända den kommande månaden fram tills jag får träffa min dietist. Jag känner mig starkare och mycket mer stabil, så jag har absolut
ingenting att klaga på i dagsläget. Heja mig!

MÖTE MED DIETIST OCH VÅRKÄNSLOR


Som jag nämnde tidigare skulle jag till vårdcentralen idag och träffa min dietist för första gången. Hon verkar helt fantastisk och 
det känns så skönt att äntligen få hjälp. Hon sa att hon kommer ge mig all hjälp jag behöver, om det så är 50 träffar med henne. 

Dock var det inte bara som en dans på rosor. Det var ganska jobbigt också, om jag ska vara ärlig. Det är mycket med mitt psyke som jag måste jobba med.
För att jag ska få ordning på mina problem krävs det inte bara ett strikt kostschema - som jag för övrigt börjar med imorgon - utan även fokus på
min stresshantering, min andning, att tänka på hur fort jag pratar, inte spänna in magen (vilket är jättesvårt för mig då jag gjort det så länge jag kan 
minnas) och dricka mer vatten samt äta långsamt och tugga ordentligt. Jag måste börja hantera min stress och hitta en balans i min vardag. Jag är en väldigt
energisk person och pratar fort, och att behöva ändra på en grej som är en del av min personlighet är ganska utmanande. 

Var i alla fall på affären tidigare ikväll och uppgraderade skafferiet och kylskåpet med laktosfritt och glutenfritt. Nu kör vi, igen. Heja, heja mig.